Obchody tego święta w naszej szkole miały na celu przybliżenie społeczności szkolnej problemów osób z niepełnosprawnościami oraz upowszechnianie idei tolerancji, otwartości i szacunku dla inności. Podjęto wiele działań, by przybliżyć uczniom, na jakie problemy napotykają w swoim życiu ludzie z niepełnosprawnościami. Przygotowano gazetki tematyczne na korytarzach szkolnych. Uczniowie wzięli udział w konkursie plastycznym pt. „Każdy inny – wszyscy równi”. Podczas przerw odbyły się warsztaty zapoznające dzieci z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Uczniowie mogli choć przez chwilę przekonać się, jak czują się osoby, które straciły wzrok, słuch czy możliwość poruszania się. Ciekawym doświadczeniem było budowanie z klocków lub układanie puzzli mając na dłoniach grube rękawice zimowe lub bokserskie, czy też czytanie i malowanie w okularach. Ponadto dzieci wspólnie wykonywały kolorowankę w rozmiarze XXL związaną tematycznie z tym świętem. Jedną z akcji zainicjowanych tego dnia była tzw. „cicha przerwa”, podczas której uczniowie i pracownicy starali się zachować ciszę i porozumiewali się za pomocą gestu i mimiki, by wykazać empatię i zrozumienie dla osób słabosłyszących lub z nadwrażliwością słuchową. Ponadto podczas zajęć w świetlicy szkolnej dzieci wykonywały drzewo tolerancji dekorując je hasłami związanymi z akceptacją i szacunkiem. Dla uczniów i pracowników szkoły przygotowano i rozdano specjalnie zaprojektowane znaczki, jako element promowania świadomego podejścia do tematu niepełnosprawności.
Justyna Jędrysiak, Jadwiga Sydor, Monika Orzoł
Justyna Jędrysiak, Jadwiga Sydor, Monika Orzoł