Wierszyki na jednym oddechu są bardzo popularną i niezwykle lubianą przez dzieci zabawą. Można zaproponować na przykład wpisywanie rekordów: do ilu uda się policzyć najwięcej każdego dnia lub na każdych zajęciach. Zachęcam również dorosłych do wspólnych zabaw z dziećmi:)
Ćwiczenia oddechowe:
• korekcja toru oddechowego
• pogłębienie oddechu
• aktywizacja przepony
• wydłużenie fazy wydechowej
• zwiększenie pojemności życiowej płuc
• wzmocnienie mięśni oddechowych
• usunięcie nadmiernego napięcia mięśniowego
• relaksacja
Małe ćwiczenie oddechowe o wielkim znaczeniu – recytacja krótkiego, rymowanego tekstu na jednym oddechu.
„Kura”
Nabieramy powietrze nosem i na jednym oddechu mówimy tekst:
Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo…
I liczymy do tylu, do ilu potrafimy najwięcej:)
„Rosół”
Siedzi chłop przy stole liczy oka w rosole: jedno oko, drugie oko, trzecie oko…
„Wrony”
Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…. a trzynasta ogoniasta!
Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:
długo – krótko – długo,
słabo – mocno – bardzo mocno, tak, aby dziecko mogło zobaczyć siłę swojego wydechu;
- zawody statków: z papieru lub z nakrętek od butelek robimy statki, umieszczamy je w wodzie. Dmuchamy na nie. Wygrywa ten statek, który jako pierwszy dotrze do brzegu;
- kołysanie misia: dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza nosem do brzucha (przepony) i wypuszczenie buzią tak, aby miś się kołysał;
- dmuchanie kolorowych piórek umieszczonych na dłoni lub np. na stoliku;
- kuleczki waty lub małe skrawki papieru przesuwamy dmuchając przez słomkę.
Ćwiczenia fonacyjne:
Wybrzmiewanie dźwięków na wydechu poprzedzonym spokojnym, głębokim wdechem:
- usypianie lalki – aaaaaa ...
- syczenie gęsi – ssssss …
- chuchanie na zmarznięte ręce – h, h, h ...
- wietrzyk, który porusza wiatraczki – ffffff ...
- wietrzyk, który zdmuchuje liście – szsz szsz szsz …
- naśladowanie: pogotowia (– iu – iu – iu ...), straży pożarnej(– eu – eu – eu ...), policji (– eo – eo – eo ...)
- kołysanka dla misia ( śpiewane samogłosek na jednym tonie aaaaaaaaa..., ooooooooo..., eeeeeeeee...)
- śpiewane samogłosek (aaa aaa, ooo ooo, eee eee) na melodię „Aaaa , kotki dwa..."
- leśne echo (dziecko woła: „Ala!”, a echo powoli i rytmicznie odpowiada coraz ciszej i ciszej), inne przykłady:
Ela Ela Ela Ela Ela
Ola Ola Ola Ola Ola
Ula Ula Ula Ula Ula
- mruczenie (wydłużanie wymowy głoski „mmmmmmm” lub „nmmmmmm”)
- mruczenie z samogłoską:
mmma ammm… mmmammm
mmmo ommm… mmmommm
mmmu ummm… mmmummm
mmme emmm… mmmemmm
mmmi immm… mmmimmm
- uciekające powietrze (długie syczenie na jednym tonie, syczenie od głośnego do coraz cichszego)
- uzupełnianie syczeniem wierszyka:
Napompował Oluś gumowy materac, lecz nie wcisnął korka I co będzie teraz?
- psss… psss… psss… psss…
Jedzie na rowerze gruba Weronika, z jednego koła powietrze jej znika.
- psss… psss… psss… psss…
Z powietrzem tak bywa: gdy dziurkę znajduje, to bez pozwolenia z sykiem wylatuje!
- psss… psss… psss… psss…
Ćwiczenia polegające na odpowiednim wykonywaniu sekwencji czynności:
a)
- wykonaj głęboki wdech
- zatrzymaj przez moment wciągnięte powietrze
- wykonaj długi wolny wydech z równoczesnym wymawianiem głoski aaa... (utrzymaj fonację głoski jak najdłużej)
- powtórz ćwiczenie wymawiając na wydechu samogłoski
ooo …
eee …
uuu …
iii …..
b)
- wykonaj głęboki wdech
- na wydechu wybrzmiewaj wyraźnie otwierając usta połączone samogłoski aaoouuaaoouu ...
- powtórz ćwiczenie łącząc inne samogłoski i w różnej kolejności
eeaaooeeaaoo .., ooeeaaooeeaa …
c)
- stań swobodnie w lekkim rozkroku, ręce ułóż wzdłuż tułowia
- wykonaj szybki wdech z wyrzuceniem rąk do boku
- rozpocznij fonację głoski „a” z równoczesnym opuszczaniem ramion do pozycji wyjściowej (aaaaa...)
- powtórz ćwiczenie wymawiając inne samogłoski (oooo..., eeee..., itd.)
d)
- wciągnij powietrze z równoczesnym wyrzuceniem ramion do boku
- podczas wydechu wybrzmiewaj samogłoski „a o u” równocześnie opuszczając ramiona (aaaooouuu)
e)
- wymawiaj na jednym wydechu ciągi słowne np. dni tygodnia, miesiące, pory roku
f)
- licz na jednym wydechu (staraj się wymienić jak najwięcej liczb)
g)
- wymawiaj głoskę „a” prowadząc ją od tonów niskich do wysokich
h)
- wymawiaj jak najwięcej słów na jednym wydechu, np.: Ludwik I, Ludwik II, ........ Ludwik VIII itd.
Źródło: teczka logopedy/biblioteka
Ćwiczenia oddechowe:
• korekcja toru oddechowego
• pogłębienie oddechu
• aktywizacja przepony
• wydłużenie fazy wydechowej
• zwiększenie pojemności życiowej płuc
• wzmocnienie mięśni oddechowych
• usunięcie nadmiernego napięcia mięśniowego
• relaksacja
Małe ćwiczenie oddechowe o wielkim znaczeniu – recytacja krótkiego, rymowanego tekstu na jednym oddechu.
„Kura”
Nabieramy powietrze nosem i na jednym oddechu mówimy tekst:
Siedzi kura w koszyku, liczy jaja do szyku: jedno jajo, drugie jajo, trzecie jajo…
I liczymy do tylu, do ilu potrafimy najwięcej:)
„Rosół”
Siedzi chłop przy stole liczy oka w rosole: jedno oko, drugie oko, trzecie oko…
„Wrony”
Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona…. a trzynasta ogoniasta!
Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:
długo – krótko – długo,
słabo – mocno – bardzo mocno, tak, aby dziecko mogło zobaczyć siłę swojego wydechu;
- zawody statków: z papieru lub z nakrętek od butelek robimy statki, umieszczamy je w wodzie. Dmuchamy na nie. Wygrywa ten statek, który jako pierwszy dotrze do brzegu;
- kołysanie misia: dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza nosem do brzucha (przepony) i wypuszczenie buzią tak, aby miś się kołysał;
- dmuchanie kolorowych piórek umieszczonych na dłoni lub np. na stoliku;
- kuleczki waty lub małe skrawki papieru przesuwamy dmuchając przez słomkę.
Ćwiczenia fonacyjne:
Wybrzmiewanie dźwięków na wydechu poprzedzonym spokojnym, głębokim wdechem:
- usypianie lalki – aaaaaa ...
- syczenie gęsi – ssssss …
- chuchanie na zmarznięte ręce – h, h, h ...
- wietrzyk, który porusza wiatraczki – ffffff ...
- wietrzyk, który zdmuchuje liście – szsz szsz szsz …
- naśladowanie: pogotowia (– iu – iu – iu ...), straży pożarnej(– eu – eu – eu ...), policji (– eo – eo – eo ...)
- kołysanka dla misia ( śpiewane samogłosek na jednym tonie aaaaaaaaa..., ooooooooo..., eeeeeeeee...)
- śpiewane samogłosek (aaa aaa, ooo ooo, eee eee) na melodię „Aaaa , kotki dwa..."
- leśne echo (dziecko woła: „Ala!”, a echo powoli i rytmicznie odpowiada coraz ciszej i ciszej), inne przykłady:
Ela Ela Ela Ela Ela
Ola Ola Ola Ola Ola
Ula Ula Ula Ula Ula
- mruczenie (wydłużanie wymowy głoski „mmmmmmm” lub „nmmmmmm”)
- mruczenie z samogłoską:
mmma ammm… mmmammm
mmmo ommm… mmmommm
mmmu ummm… mmmummm
mmme emmm… mmmemmm
mmmi immm… mmmimmm
- uciekające powietrze (długie syczenie na jednym tonie, syczenie od głośnego do coraz cichszego)
- uzupełnianie syczeniem wierszyka:
Napompował Oluś gumowy materac, lecz nie wcisnął korka I co będzie teraz?
- psss… psss… psss… psss…
Jedzie na rowerze gruba Weronika, z jednego koła powietrze jej znika.
- psss… psss… psss… psss…
Z powietrzem tak bywa: gdy dziurkę znajduje, to bez pozwolenia z sykiem wylatuje!
- psss… psss… psss… psss…
Ćwiczenia polegające na odpowiednim wykonywaniu sekwencji czynności:
a)
- wykonaj głęboki wdech
- zatrzymaj przez moment wciągnięte powietrze
- wykonaj długi wolny wydech z równoczesnym wymawianiem głoski aaa... (utrzymaj fonację głoski jak najdłużej)
- powtórz ćwiczenie wymawiając na wydechu samogłoski
ooo …
eee …
uuu …
iii …..
b)
- wykonaj głęboki wdech
- na wydechu wybrzmiewaj wyraźnie otwierając usta połączone samogłoski aaoouuaaoouu ...
- powtórz ćwiczenie łącząc inne samogłoski i w różnej kolejności
eeaaooeeaaoo .., ooeeaaooeeaa …
c)
- stań swobodnie w lekkim rozkroku, ręce ułóż wzdłuż tułowia
- wykonaj szybki wdech z wyrzuceniem rąk do boku
- rozpocznij fonację głoski „a” z równoczesnym opuszczaniem ramion do pozycji wyjściowej (aaaaa...)
- powtórz ćwiczenie wymawiając inne samogłoski (oooo..., eeee..., itd.)
d)
- wciągnij powietrze z równoczesnym wyrzuceniem ramion do boku
- podczas wydechu wybrzmiewaj samogłoski „a o u” równocześnie opuszczając ramiona (aaaooouuu)
e)
- wymawiaj na jednym wydechu ciągi słowne np. dni tygodnia, miesiące, pory roku
f)
- licz na jednym wydechu (staraj się wymienić jak najwięcej liczb)
g)
- wymawiaj głoskę „a” prowadząc ją od tonów niskich do wysokich
h)
- wymawiaj jak najwięcej słów na jednym wydechu, np.: Ludwik I, Ludwik II, ........ Ludwik VIII itd.
Źródło: teczka logopedy/biblioteka